برق خودرو

برق خودرو های سبک

برق خودرو

برق خودرو های سبک

برای مشاهده عکس ها با وضوح بهتر روی ان کلیک کرده و دانلود نمایید.
درصورتی که تصاویر کیفیت مناسبی ندارند اطلاع رسانی کنید تا سریعا تصویر با کیفیت بهتری قرار داده شود.

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱۱مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

قسمت پایینی شیر انبساط ترموستاتیک تشکیل شده از یک لوله ورودی (۱) که با شیر (۲) تنظیم میگردد. در حالی که قسمت بالایی از لوله خروجی (۳) و کپسول ترموستاتیک (۴) تشکیل شده است.

کپسول ترموستاتیک از سیال قابل انبساط (۵) ، سوزن متحرک (۶) که در معرض دمای سیال خروجی از اواپراتور (۷) قرار داده میشوند ، تشکیل شده است . اگر دما بالا باشد ، سیال داخل کپسول منبسط شده و فشار داخل ان افزایش میابد و دیافگرام سوزن را به سمت پایین فشار میدهد. سوزن شیر انبساط را باز کرده و در نتیجه انبساط و تبخیر شیر افزایش میابد . دما به سرعت در اواپراتور کاهش میابد و باعث منقبض شدن سیال در کپسول میشود . شیر بسته تر شده و سیکل مجددا اغاز میگردد.

توجه شود که فنر نگهدارنده شیر در کارخانه سازنده بارگذاری میشود و شیر انبساط نمیتواند تعمیر یا تنظیم گردد.


۱۱مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

سنسور اواپراتور در محل پره های ان و در سردترین جا قرار داده میشود . این سنسور در خودروهایی که کمپرسور ظرفیت ثابت دارند استفاده میشود . این سنسور از نوع ترمیستور NTC یا ضریب کاهنده مقاومت با دما می باشد .

وظیفه این سنسور اندازه گیری دمای هوای عبوری از اواپراتور است تا از یخ زدگی و برفک زدگی اواپراتورجلوگیری شود .

هوا حین عبور از اواپراتور خنک میشود . اگر دما کمتر از صفر درجه باشد، رطوبت معیان شده روی پره ها و دیواره اواپراتور یخ میزند . این امر مانع عبور هوا از اواپراتور میشود . برای جلوگیری از این پدیده هر زمان که دما نزدیک صفر درجه سلسیوس شود ، برق کلاچ کمپرسور قطع خواهد شد.

کمپرسور به محض افزایش دما دوباره فعال میشود . این پدیده را چرخه قطع و وصل کمپرسور میگویند.


توجه: برخی از خودرو ها که دارای کمپرسور ظرفیت متغیر می باشند نیز سنسور اواپراتور دارند . در این مورد این قطعه فقط جنبه ایمنی و محافظتی برای جلوگیری از خرابی کمپرسور را دارد.

۱۰مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

در فن تکی ، وضعیت سری و موازی تنها با استفاده کردن از یک مقاومت ، ایجاد میشود . این حالت نیز مشابه فن های خنک کننده دوتایی بوده و تنها تفاوت اینست که یک مقاومت بجای یکی از فنها در نظر گرفته شده است . کامپیوتر رله (A) را کنترل میکند. این رله تغذیه الکتریکی را از مسیر یک مقاومت انجام میدهد. موتور فن در دور کم کار خواهد کرد .

وقتی که دما در سیستم خنک کننده افزایش یابد ، کامپیوتر رله ( B) را کنترل میکند و با تغییر موقعیت کلید رله تغذیه برق مستقیم به سوی موتور فن میرود . در این حالت مقاومت اتصال کوتاه شده و فن در دور ماکزیمم کار خواهد کرد.

۱۰مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

در موتورهایی که از دو فن خنک کننده استفاده میکنند، قرارگیری موازی یا سری فن ها میتواند برای تولید سرعتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

در فن های دوتایی از ۳ رله الکتریکی جهت عبور انرژی الکتریکی انها استفاده میشود . اولی (A) مانند یک کلید عمل میکند. این رله هر زمان که کمپرسور فعال شود عمل میکند. درحالت عادی دو رله دیگر ( Bیا C) برق تغذیه بین فن های دوگانه را تامین میکنند و این فنها  بصورت سری قرار گرفته و در نصف سرعت ماکزیمم خود به گردش در می ایند.

در حالتی که فشار مدار افزایش میابد کامپیوتر مدار کنترل رله های B و C را تغذیه میکند. رله B یک اتصال بدنه برای فن اول که دارای تغذیه است ایجاد میکند . رله C برق مثبت را به فنی که دارای اتصال بدنه از قبل بوده است ( دومین فن) ارسال میکند . فن ها از حالت سری به حالت موازی در می ایند و با سرعت مازیمم خود به گردش در می ایند.

۰۷مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

با عرض سلام و  وقت بخیر، چراغهای راهنمای پیکان 83 کار نمیکند ولی فلاشر کار میکند، ایراد کجاست؟ (باتری ساز هم سر درنیاورد) باتشکر

------------------------------

باید خدمتتون عرض کنم که مشکل میتونه یا از سوختن فیوز راهنما باشه  و یا دسته راهنما مشکل داره . 

اول چک کنید که سیم های مربوط به  راهنما که به دسته راهنما میاد برق داره یانه. یه سیم سبز و قهوه ای هست.

اگه برق نداشت مشکل سیم و فیوز هست درغیر این صورت دسته راهنما مشکل داره.

۰۷مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

درب رادیاتور شامل دو سوپاپ فشار و خلا میباشد.


وظیفه سوپاپ فشار درب رادیاتور: با افزایش فشار روی سطح آب نقطه جوش آن بالا میرود . لذا سوپاپ فشار با ممانعت از خروج بخار آب ( در حد تعیین شده ) سبب افزایش فشار بر روی آب میشود و به این ترتیب آب در درجه حرارت بیش از 100 درجه به جوش می آْید . زمانی که فشار بخار داخل رادیاتور بیش از حد تعیین شده باشد سوپاپ به سمت بالا حرکت کرده و راه خروج بخارات و آب اضافه باز میشود و آب اضافه وارد مخزن انبساط میشود. بنابراین وظیفه سوپاپ فشار درب رادیاتور افزایش نقطه جوش آب میباشد که درین حالت آب دیرتر به جوش می آید .


سوپاپ خلاء: اما زمانی که موتور خاموش می‌شود آب آرام شروع به سرد شدن می‌نماید و حجم آب نیز کم می‌شود با کم شدن حجم آب در داخل رادیاتور مکش و خلاء بوجود می‌آید در این زمان سوپاپ خلاء باز شده و هوا وارد رادیاتور میشود.

نکته: در صورت عمل نکردن سوپاپ خلائی لوله‌های رادیاتور مچاله و یا سوراخ می‌شوند.

نکته: جهت آببندی بین درب رادیاتور و بدنه ،  روی درب رادیاتور واشر لاستیکی قرار دارد .

نکته: درب رادیاتور در تابستان دو پله و در زمستان یک پله بسته می‌شود.

نکته: آب رادیاتور می‌بایست حدود 3 سانتی‌متر پایین‌تر از درب آن باشد تا فشار هوای لازم بتواند بر آن وارد شود .

نکته : جهت آزمایش سالم بودن درب رادیاتور از دستگاه آنالیزور یا فشارسنج استفاده  میکنند .

۰۷مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

مدار الکتریکی سیستم فن دو دور ECU مدل زیمنسی به شماره M13IC 18 881C ( محصولات سایپا)


مدار الکتریکی سیستم  فن دو دور ECU مدل  VALEO( محصولات سایپا)


۰۷مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

 با توجه به مشاهده  ایراد سخت روشن شدن  خودروهای تولیدی در محدوده شماره شاسی S1412291130171 الی S1412291155876 ؛ ابتدا نسبت به  کنترل شماره شاسی خودرو اقدام و در صورت مطابقت شماره شاسی ، مجموعه قطعه رله دوبل بررسی  و در صورت وجود نقص تعویض گردد.


۰۶مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

دور ارام : 840 -920 RPM

منو اکسید کربن :2/0+0/5 %

دی اکسید کربن : 12-13%

هیدرو کربن نسوخته: 250-300 ppm

اکسیژن : کمتر از ۱٪

فیلر شمع: 0/8 mm نوع W8D

اوانس جرقه : 10 درجه

فیلر پلاتین :0/40 mm

فیلر سوپاپ هوا : 0/20 mm یا 0/008 in

فیلر سوپاپ دود :  0/40 km یا 0/016 in

۰۶مهر

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

گفتیم که باطری های سرب- اسیدی در وضعیت خوب، نیاز به مراقبت های زیادی دارند و اگر بخواهیم از باطری مذکور به مدت طولانی استفاده ننماییم ، انها مناسب نیستند. ولی باطری های قلیایی برخلاف اسیدی، نیاز به حداقل نگهداری و مراقبت دارند و در برابر شارژ و دشارژ بیش از حد ، مقاوم می باشند.

البته این نوع باطری دارای معایبی نیز هستند :

۱- گرانی قیمت

۲- حجیم بودن

۳- دارای چگالی انرژی پایین می باشند


باطری های قلیای خود دو نوعند:

۱- نیکل  - کادمیمی

۲- نیکل- اهنی

از نوع اول بیشتر در خودرو هاستفاده میشود که در عمل ، ترکیبی از اجزا دو باطری میباشند:

صفحه مثبت= هیدروکسید نیکلNiooH

صفحه منفی= کادمیم CD

الکترولیت= هیدروکسید پتاسیم KoH

در این نوع باطری ها، عمل پر شدن کامل باطری شامل حرکت اکسیژن از صفحه منفی به طرف صفحه مثبت و عمل خالی شدن ان شامل حرکت اکسیژن در جهت عکس میباشد.

2NiooH+Cd+2(H2o)→2Ni(oh)2+Cdo2