عیب یابی دینام ۱
برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.
لامپ شارژ نشان دهنده کار دینام و صحت عمل مدار شارژ در تمام مراحل کار موتور میباشد. که با روشن شدن ان ، راننده متوجه بروز خرابی در سیستم شارژ می شود که باید بازدید اولیه را انجام داد :
۱-بازدید شل یا پارگی تسمه پروانه: این کشش باید تا حدی باشد که وقتی با شست دست ان را بفشارید به اندازه -
2cm فشرده شود. البته کشش زیاد باعث خرابی یاتاقان های دینام و محور ان میشود و کشش کم تسمه باعث کاهش قدرت خروجی مورد نیاز دینام می شود.
۲-بازدید فیش های مثبت D و F
-پس از بازدید مراحل بالا ، اگر چراغ دینام هنوز روشن بود، باید دینام را از نظر اتصال بدنه کنترل نمود :
الف- ازمایش بدون ولت متر
۱-اگر دینام اتصال بدنه داخلی شده باشد :
فیش های D و F را جدا کرده و با یک سیم F را به D متصل کنید و دور موتور را تا حد ۲۰۰۰ دور در دقیقه افزایش دهید و با سیم دیگر D را به بدنه تماس دهید. اگر جرقه بنفش بزند ، دینام سالم و اگر جرقه قرمز رنگ باشد،دینام نیم سوز و اگر اصلا جرقه نزند، دینام معیوب و یا از نوع اتصال بدنه خارجی است.
۲-اگر دینام اتصال بدنه خارجی شده باشد:
فیش های D و F را جدا کرده و با یک سیم F را به بدنه تماس دهید و دور موتور را افزایش داده و با یک سیم دیگر ، Dرا به بدنه تماس دهید که نتیجه ازمایش عینا مانند قبل است.
ب-ازمایش توسط ولت متر
۱-اگر دینام اتصال بدنه داخای شده باشد :
با یک سیم، F دینام را به D متصل کنید و بعد سیم مثبت ولت متر را به D و سیم منفی ان را در جایی بدنه نمایید.
حال دور موتور را بالا ببرید و به افزایش ولتاژ خروجی دقت کنید، اگر عقربه ولت متر بدون نوسان افزایش یابد ، دینام سالم و اگر نوسان زیادی بکند، دینام نیم سوز و اگر بی حرکت بماند، دینام خراب است.
۲-اگر دینام اتصال بدنه خارجی شده باشد:
درست مانند حالت قبل می باشد، با این تفاوت که F باید بدنه شود، نتیجه شبیه دینام با اتصال بدنه داخلی است.