کویل دوبل
برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.
الف) ساژم
این کویل در روی بدنه دارای یک کانکتور و ۴ سوکت فشار قوی می باشد. سوکت های ۱ و ۴ نزدیک به کانکتور تعبیه شده اند و دو سوکت که فاصله بیشتری نسبت به کانکتور دارند برای سیلندرهای ۲ و ۳ جرقه زنی میکنند.
پایه های ۳ و ۴ کانکتور معمولا مثب هستند که از رله دوبل برق ورودی دریافت میکنند و پایه های ۱ و ۲ کانکتور منفی، که از ECU دستور میگیرد.
ب) کویل قلمی
این کویل مستقیم روی شمع ها سوار میشود که فاقد کابل اتصال است و جرقه قویتری دارد. در L90 استفاده میشود.
ج ) زیمنس ( دوقلو)
این کویل سوکت های ۱ و۴ جداگانه نسبت به ۲ و۳ تعبیه شده است. که باعث خنک کاری بهتر و کاهش زمان شارژ کویل میشود . تاثیر ان در دورهای بالا مشخص میشود. و مقاومت ان در حدود ۱۸ اهم می باشد که نسبت به نوع ساژم کارایی بهتری نشان میدهد هرچند کم.