برق خودرو

برق خودرو های سبک

برق خودرو

برق خودرو های سبک

برای مشاهده عکس ها با وضوح بهتر روی ان کلیک کرده و دانلود نمایید.
درصورتی که تصاویر کیفیت مناسبی ندارند اطلاع رسانی کنید تا سریعا تصویر با کیفیت بهتری قرار داده شود.

افتامات ترانزیستوری ۲

چهارشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۳۹ ب.ظ

برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

شرح مدار ۲

مسیر اول: از را ه دیود D1 به امیتر ترانزیستور TR1

این مسیر برای ازدیاد ولتاژ الترناتور می باشد. هنگامی که جریان به ترانزیستور TR1 می رسد، مقدار کمی از ان از طریق امیتر پایه و مقاومت R1 عبور نموده و بدنه میشود ولی مقدار حداکثر جریان از راه کلکتور ترانزیستور TR1 عبور نموده و به صورت مستقیم به میدان F روتور می رود.

فرستادن جریان زیاد ، متناسب با دور گرفتن موتور به میدان قطب ها می باشد که سبب افزایش فوری ولتاژ خروجی الترناتور می شود.


مسیر دوم: مسیر دوم امیتر ترانزیستور TR2 و مسیر دوم

این مسیر خود شمامل یک مدار موازی می باشد که یک مسیر ان امیتر ترانزیستور TR2 و مسیر دوم مقاومت های R3 ,R4, و R5 و بدنه است.

گفتیم که در مدار اولیه، تمامی جریان مصرفی میدان از طریق کلکتور ترانزیستور TR1 عبور مینماید. اگر بتوان راه این مدار را مسدود کرد مدار دیگری که دارای مقاومت می باشد برای عبور جریان قطب ها انتخاب نمود ، جریان مصرفی قطبها کاهش پیدا کرده و نیز ولتاژ خروجی به اندازه لازم تنظیم می شود.

جهت این امر باید کاری کرد که جریان بیس ترانزیستور (پایه) TR1 که از طریق مقاومت R1 بدنه میشود ، قطع شود که در این صورت ترانزیستور TR1 از کار می افتد. ( به عبارتی باید ولتاژ پایه ترانزیستور را بیشتر از امیتر کرد تا حرکت الکترون های امیتر به پایه را مسدود کند.)

برای این کار، به شرح زیر عمل می شود:

دیود D2 و مقاومت های R3,R4وR5 وجود دارند که بصورت موازی به ترانزیستور بسته شده اند.


نکته: دیود D2 ، دیود زنر است که تا ولتاژ معینی در جهت مخالف عایق است  ولی وقتی ولتاژ به یک حد مشخص برسد، دیود در جهت مخالف هادی میشود .(شکست دیود)

چنانچه ولتاژ الترناتور افزایش یابد، ولتاژ یکسانی به مدار موازی که یک طرف ان مقاومت ها R3,R4 و R5 و طرف دیگر ان ترانزیستور TR2  می باشد، اثر می نماید که به علت افت ولتاژ در مقاومت ها، جریان بیشتری از ترانزیستور TR2 عبور نموده و دیود D2 در جهت مخالف هادی می شود.

لذا جریان ضعیفی از پایه ان عبور نموده و جریان حداکثر از امیتر-کلکتور ترانزیستور TR2 عبور می کند. که عبور  این جریان زیاد از TR2  ، جریان بیس ترانزیستور  TR1 را متوقف میکند. که باعث میشود جریان اصلی از امیتر کلکتور TR2 به مقاومت R1 و بعد از انجا به میدان قطب ها برود. که در نتیجه باعث تضعیف شدن جریان مصرفی قطبهای روتور و افت ولتاژ خروجی الترناتور میشود.

کاهش این ولتاژ خروجی باعث میشود ، دیود D2 در جهت مخالف عایق شده و ترانزیستور TR2  نیز غیر فعال شودو مدار قطبها مانند حالت اول از طریق ترانزیستور TR۱  کامل شود.

این عمل در هر ثانیه چندبار انجام می شود تا ولتاژ در حد لازم تثبیت شود.


نظرات  (۱)

 با سلام و تشکر
در آفتامات دینام نیسان و پراید مدار به کلی فرق میکند و چهار پایه دارد میشه اون را تئضیح دهید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی