سنسور دور موتور( TDC یا ESS یا RPM)
برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.
محل قرار گیری
این سنسور مقابل فلایویل ( چرخ دنده مختص به سنسور که در پشت و اتصال به چرخ دنده درگیر شونده با استارتر واقع شده است.) واقع شده و فاصله ان تا دنده فلاویل حدود ۰/۵ mm است. و غیر قابل تنظیم . این سنسور از یک اهن ربا و یک هسته اهنی نرم که توسط یک سیم پیچ احاطه شده است. دارای سه سوکت پایه به رنگ قهوه ای می باشد و دسته سیم ان از سه سیم مجزا تشکیل شده است:
۱- پایه یک ارسال سیگنال
۲- پایه دو اتصال بدنه
۳- پایه سه اتصال به غلاف شیلد یا پارازیت گیر
نکته: در خودروهای کاربراتوری از یک قطعه که دارای دو عدد سیم بود که یکی از سیم ها به IGN سوییچ و دیگری به پایه منفی کویل متصل میشد استفاده میشد.
وظایف سنسور دور موتور
۱- تنظیم دور ارام
۲- اعلام نقطه مرگ بالا در زمان قرار گیری در مقابل دو دندانه حذف شده فلایویل
۳- تشخیص دور موتور
۴- اعلام اوانس استاتیکی ( جرقه)
عیوب ناشی از سنسور دور موتور
۱- بالا و پایین رفتن دور موتور در اثر کثیفی قسمت رسانا
۲- روشن نشدن خودرو در صورت تغییر فاصله نوک سنسور با فلایویل یا شل شدن پیچ ان
۳- تغییر دور ارام یا کات اف (Cut Off) مثلا از ۵۵۰۰ به ۴۸۰۰
۴- روشن نشدن خودرو در نوع ساژم
۵- بدکار کردن موتور در دور ارام
۶- کپ کردن بی موقع مثلا در دور ۳۵۰۰ و شلاق خوردن خودرو
رفع عیب این سنسور
۱- تمیز کردن نوک ان از گرد و غبار و روغن و دوده و...
۲- تنظیم پیچ و فاصله با فلایویل
۳- تعویض ان
تست اهمی این سنسور: این سنسور باید مقاومتی بین ۳۰۰ تا ۴۸۰ اهم داشته باشد. در خودرو های مختلف متفاوت است. پراید حداکثر ۴۲۰ ، پژو ۲۰۶ حداکثر ۴۰۰ و زانتیا و سمند و... حداکثر ۴۰۰ اهم
نکته: کثیفی این سنسور باعث افزایش مصرف سوخت میشود.