سنسور دمای مایع خنک کننده موتور( CTS یا WTS)
برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.
این سنسور در تماس مستقیم با مایع خنک کاری موتور بوده و معمولا در نزدیکی خروجی مایع از موتور به سمت رادیاتور قرار میگیرد. در داخل این سنسور نیز یک مقاومت NTC قرار گرفته است که با افزایش دما مقاومت ان کاهش میابد و لتاژ متفاوتی با ولتاژ با ولتاژ دریافتی به ECU ارسال میکند. رابطه بین ولتاژ و درجه حرارت در حافظه ECU و در جدولی نگهداری میشود . این جدول به ازای هرمقدار ولتاژ ، درجه حرارت متناسبی با ان تعیین میکند تا ECU با توجه به اطلاعات دریافتی موارد زیر را انجام دهد:
۱- سوخت مورد نیاز در لحظه استارت و ساسات موتور را فراهم میکند.
۲- دور ارام موتور را تنظیم میکند.
۳- با بالا رفتن دمای موتور، دور ارام را کاهش میدهد تا به حد نرمال برسد.
نکته : در بعضی از خودروها دو یا سه عدد از این سنسور قرار گرفته ( سمند و ۴۰۵ سه عدد یا پراید ۲ عدد و ۲۰۶ یک عدد)که هر کدام جداگانه اطلاعات دمای مایع خنک کاری موتور را به ECU و واحد کنترل فن ها و نمایش دهنده ی امپرها برای اطلاع راننده می فرستد.
عیوب ناشی از خرابی این سنسور
۱- دیر فعال شدن یا فعال نشدن فن خنک کاری موتور و در نتیجه جوش اوردن ان
۲- بی علت فعال کردن فن
۳- افزایش مصرف سوخت
۴- بد استارت خوردن در روزهای سرد
نکته: اگر خودرو در روزهای سرد روشن نشد و این سنسور سالم بود باید سراغ استپر موتور رفت.
وسایل نقلیه مدرن به تعداد فزاینده ای از قطعات الکترونیکی مجهز شده اند. ، به عنوان مثال مقررات مربوط به کاهش انتشار و مصرف سوخت. از قطعات الکترونیکی نیز به طور فزاینده ای برای افزایش ایمنی فعال و منفعل و همچنین راحتی رانندگی استفاده می شود. یکی از مهمترین قطعات سنسور پدال گاز است.