سوییچ خودرو
برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.
اکثر سوییچها دارای ۴ ترمینال می باشد که عبارتند از:
۱- ترمینال برق باتری که با علایم B یا AM یا SW یا ۳۰ و ۱ مشخص میگردد، برق باتری را دریافت میکند و در همه حالتهای سوییچ برق دارد. برق این ترمینال از طریق اتصال کابل باطری که به سلونویید استارتر توسط یک رشته سیم وصل میشود تامین میگردد.
۲- ترمینال ACC که با علایم ACCیا R مشخص میگردد با گردش سوییچ در مرحله اول برق ترمینال ACC به ترمینال برق باتری متصل شده و برق جهت لوازم برقی مثل رادیو ،فندک و ... ارسال میگردد.
۳-ترمینال IGN که با علایم IGیا ۱۵ یا ۲ مشخص میگردد با حرکت سوییچ در مرحله دوم برق باتری را به مدار اولیه سیستم جرقه و به کلیه قسمت های دیگر برقی خودرو می رساند و ضمنا در این مرحله چراغهای هشدار پانل کیلومتر روشن میشود.
۴- ترمینال اخری که حالت فنری برای سوییچ دارد با رها کردن کلید سوییچ در موقعیت IGN قرار میگیرد ترمینال ST یا استارت یا ۵۰ میباشد . این ترمینال توسط یک رشته سیم به سولونویید استارتر متصل است و برق بوبینهای انرا تامین میکند.
نکته: بعضی از سوییچ ها دارای ترمینالهای بیشتری می باشند که در این سوییچ ها ترمینال BAT و ST بیشتری دارد و در بعضی دیگر ترمینال IGN به دو ترمینال IG1 و IG2 تقسیم شده است.
نکته ۲: ترمینال ACC در هنگام استارت برق ندارد.
یکی از متداولترین عیوب سوییچ الکتریکی قطع داخلی ارتباط بین ترمینالهای ان است . بنابراین با استفاده از یک اهم متر و یا یک لامپ ازمایش میتوان صحت پایه ها و یا عدم قطع ارتباط داخلی ترمینالهای انرا به ترتیب زیر ازمایش کرد:
۱- یک سر سیم لامپ ازمایش را به ترمینال ورودی سوییچ و سر دیگر سیم را به بدنه متصل کنید . از روشن شدن لامپ یا رسیدن جریان به ترمینال ورودی سوییچ اطمینان حاصل نمایید.
۲- کلید سوییچ را در حالت ACC قرار داده اتصالات دو سر سیم لامپ را یکی به ترمینالهای ACC و دیگری را به بدنه برقرار کنید. روشن شدن لامپ نشان دهنده سالم بودن ترمینال مورد نظر است.
۳- ازمایش فوق را برای ترمینالهای IGN و ST تکرار کنید.