مبدل کاتالیکی
برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.
ساختار مبدل کاتالیکی به این شکل است که یک هسته سرامیکی لانه زنبوری که توسط فلزات گرانقیمت نظیر پلاتینیوم و رادیوم پوشش داده شده و در داخل یک پوسته( فولاد زد زنگ یا استیل) به همراه عایقهای حرارتی قرار گرفته است . این قطعه بوسیله کاتالیزاسیون گازهای خروجی موتور از انتشار الاینده های زیر در جو می کاهد:
۱- مونواکسید کربن CO
۲- هیدروکربن های نسوخته HC-
۳- اکسیدهای نیتروژن NO x
حرارت مناسب در سیستمها بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ و در بعضی دیگر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد میباشد . البته معمولا دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه باعث اسیب دیدن مبدل کاتالیکی میشود، همچنین بنزین سرب دار اثرات مخربی بر ان میگذارد. خرابی یا تمام شدن عمر این قطعه باعث تغییر صدای موتور و مصرف و شتاب خودرو میگردد که با پیشرفت مسئله بوی گندیدگی از اگزوز احساس میشود. در خودروهای جدید یک سنسور اکسیژن بعد از این قطعه قرار گرفته که سلامتی انرا بررسی نموده و در صورت معیوب بودن به راننده اخطار میدهد.