رله جریان ( افتامات)
برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.
در دینام های ۱۲ ولتی که قدرت خروجی مولد بیشتر از ۲۰۰ w است ( برای جلوگیری از سوختن ارمیچر در اثر بالا رفتن جریان مصرفی) از رله دیگری به نام رله جریان استفاده میشود .
وظیفه رله جریان، کنترل کردن مقدار جریان خروجی تا مقداری که احتمال خطر سوختن برای سیم پیچ های ان وجود نداشته باشد، است.
رله جریان همانند رله ولتاژ دارای پلاتین ، مقاومت و هسته است. و تنها تفاوت ان با رله ولتاژ در نوع سیم پیچی هسته ان است بطوریکه سیم هسته ضخیم بوده بصورت سری در مدار قرار میگیرد تا اینکه هرجریانی که از دینام برای شارژ باطری و مصارف دیگر گرفته از ان عبور نموده و قابل کنترل شود.
هنگامی که جریان مصرفی بیش از حد لازم باشد، هسته نیزوی کششی زیادی بوجود می اورد که باعث جذب پلاتین متحرک شده که در نتیجه جریان مصرفی بالشتک ها از طریق مقاومت بدنه شده و ولتاژ خروجی به علت افزایش جریان افت می نماید.
نکته: رله جریان از نوع رله مرتعشی است و انقدر نوسان میکند تا جریان در حد لازم تثبیت شود.
- طریقه تنظیم رله جریان
تنظیم این رله باید زیر بار صورت گیرد و بترتیب زیر عمل میکنید:
۱- در هنگام تنظیم رله جریان افتامات، ولتاژ خروجی به حداکثر میرسد که برای جلوگیری از باز شدن پلاتین ها میتوان با یک گیره، پلاتین های رله ولتاژ را به یکدیگر وصل نمود.
۲- سیم B افتامات را باز نموده و امپرمتری ( بین صفر تا ۴۰ امپری) بین ترمینال B و سیم جدا شده قرار دهید.
۳- موتور را روشن نموده و دور انرا به ارامی تا ۴۰۰۰ دور برسانید و در این حال تمام مصرف کننده ها را روشن نموده و به امپر توجه کنید.
۴- اگر جریان مصرفی از ۲۲A بیشتر شود، کشش فنر پلاتین را کمی کاهش و اگر به ۲۲A نرسد، کشش فنر را افزایش دهید.
نکته: حداکثر جریان مصرفی کل مصرف کننده های پیکان ، نباید از ۲۲A بیشتر شود.