باطری های قلیایی
برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.
گفتیم که باطری های سرب- اسیدی در وضعیت خوب، نیاز به مراقبت های زیادی دارند و اگر بخواهیم از باطری مذکور به مدت طولانی استفاده ننماییم ، انها مناسب نیستند. ولی باطری های قلیایی برخلاف اسیدی، نیاز به حداقل نگهداری و مراقبت دارند و در برابر شارژ و دشارژ بیش از حد ، مقاوم می باشند.
البته این نوع باطری دارای معایبی نیز هستند :
۱- گرانی قیمت
۲- حجیم بودن
۳- دارای چگالی انرژی پایین می باشند
باطری های قلیای خود دو نوعند:
۱- نیکل - کادمیمی
۲- نیکل- اهنی
از نوع اول بیشتر در خودرو هاستفاده میشود که در عمل ، ترکیبی از اجزا دو باطری میباشند:
صفحه مثبت= هیدروکسید نیکلNiooH
صفحه منفی= کادمیم CD
الکترولیت= هیدروکسید پتاسیم KoH
در این نوع باطری ها، عمل پر شدن کامل باطری شامل حرکت اکسیژن از صفحه منفی به طرف صفحه مثبت و عمل خالی شدن ان شامل حرکت اکسیژن در جهت عکس میباشد.
2NiooH+Cd+2(H2o)→2Ni(oh)2+Cdo2
نکته۱: در حین انجام واکنش در این نوع باطری ، الکترولیت تغییر نمیکند لذا توسط چگالی سنج( هیدرومتر) نمیتوان وضعیت شارژ باطری را مشخص کرد.
نکته۲: این باطریها بیش از حد پر نمیشوند زیرا هنگامی که همه اکسید کادمیم به کادمیم تبدیل شد، دیگر واکنش صورت نمیگیرد.
نکته۳: ولتاژ هر خانه کاملا شارژ این نوع باطری ۱/۴ ولت است.