سنسور ضربه( Knock)
برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.
این سنسور روی بلوکه سیلندر نصب میشود .( معمولا بین سیلندر ۲ و ۳ در موتورهای ۴ سیلندر) و اطلاعات حاصل از لرزش موتور را به ECU گزارش میدهد.
به این ترتیب که با ولتاژ ۵ ولت تغذیه شده و از نوع پیزوالکتریک میباشد.( تغییر مقاومت بر اثر ضربه یا فشار) در هنگام کوبش موتور یک پیک ولتاژ خارج از سیگنالهای پریودیک ارسالی را به ECU گزارش میکند و بدین ترتیب اخطار یک انفجار یا ضربه موتور را اعلام مینماید.
کار سنسور ضربه کیفی میباشد و در صورتی که ECU گزارش کوبشی ( احتراق انفجار گونه) را از داخل موتور از طریق این سنسور دریافت کند با ریتارد نمودن جرقه و غلیظ کردن سوخت از تکرار ان و صدمه دیدن اجزای موتور جلوگیری میکند.
نکته: گاهی بدلیل استفاده از سوخت نامرغوب ، ناک سنسور وارد عمل شده و قدرت موتور را کاسته و این ذهنیت را که جایی از خودرو مشکل دارد را ایجاد میکند.
عیوب ناشی از خرابی ناک سنسور
۱- چراغ چک روشن میشود.
۲- لرزش موتور و بالا رفتن دمای اب
سلام.
دوستان یک سوال.
پراید من با ECU زیمنس، ناک سنسور داره ولی توی دیاگ مینویسه غیر فعال.
حالا سوالم اینه که ناک سنسور کلا اینجوریه یا باید همیشه فعال باشه؟
یعنی تا زمانی که موتور ناک نداشته باشه، سنسور هم فعال نمیشه یا باید در هر صورت فعال باشه؟
در ضمن وقتی سوکتش رو هم میکشم هیچ ارور یا چراغ چک و یا تغییری در عملکرد ماشین حس نمیشه
لطفا راهنمایی کنین، ممنون