برق خودرو

برق خودرو های سبک

برق خودرو

برق خودرو های سبک

برای مشاهده عکس ها با وضوح بهتر روی ان کلیک کرده و دانلود نمایید.
درصورتی که تصاویر کیفیت مناسبی ندارند اطلاع رسانی کنید تا سریعا تصویر با کیفیت بهتری قرار داده شود.

سنسور اکسیژن ( سنسور O2)

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۰۸ ب.ظ

 برای پیوستن به کانال تلگرام اینجا کلیک کنید.

این سنسور که در بعضی از  سیستم ها دو عدد از ان بکار رفته ، نسبت به اکسیژن موجود در دود حساس است .

عکس العمل این سنسور ها در مقابل اکسیژن تولید ولتاژی مستقیم است که بین ۰/۱ تا ۰/۹ ولت میباشد . این سنسور این امکان را به ECU میدهد تا با دریافت اطلاعات از  خروجی خودرو به تنظیم دقیقتر  مقدار هوا، سوخت و اوانس جرقه بپردازد .

نکته: این سنسور از زیرکونیوم و تیتانیوم ساخته میشود که زیرکونیوم رایج است.


محل قرار گیری

این سنسور بین  موتور و مبدل کاتالیکی بر روی  لوله اگزوز قرار گرفته است ( Upstream) ، اگر سنسور دوم نیز موجود باشد ( Downstream) ،  بر روی خروجی مبدل کاتالیکی و یا بعد از ان قرار میگیرد .

در خودروهایی مانند ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ سنسور اکسیژن دومی وجود ندارد که کانکتور این سنسور در دسته سیم کور شده است.


ECU با در یافت اطلاعات از سنسور اکسیژن Upstream  موارد زیر را انجام میدهد:

۱-غلظت مخلوط سوخت و هوا را تشخیص میدهد.

۲- غلظت این مخلوط را تنظیم میکند.

و درصورت وجود سنسور اکسیژن Downstream  با توجه به اطلاعات دریافتی ان موارد زیر را انجام میدهد: 

۱- بررسی راندمان مبدل کاتالیکی

۲- تشخیص چگونگی کارکرد سنسور اکسیژن Upstream


نکته: در صورت سوختن هریک از سنسورهای اکسیژن چراغ عیب یاب سیستم سوخت رسانی انژکتور روشن شده وراننده را اگاه میکند. همچنین در اکثر سنسورهای اکسیژن موجود یک المنت گرم کننده وجود دارد  تا در ابتدای کار خودرو باعث سریعتر فعال شدن ان شود .

نکته۲ : سوختن این سنسور باعث میشود تا خودرو به شکل محسوسی خارج از تنظیم کار کند که در بعضی از موارد باعث میشود که بوی خام سوزی از لوله اگزوز احساس شود.

نکته۳ : الودگی بیش از حد گازهای خروجی و ضربه باعث خرابی این سنسور ها میشود.

نکته۴: ولتاژ تولیدی این سنسور اگر بین ۰/۴ تا ۰/۶ باشد کارکرد صحیح انرا نمایش میدهد.

نکته۵: گرمکن سنسور اکسیژن در صورت وجود با ولتاژ ۱۲ ولت کار میکند.


عیوب ناشی از خرابی این سنسور

۱- خام سوزی خودرو

۲- روشن شدن چراغ چک وقتی خودرو روشن است.

۳- بد کار کردن موتور


نکته: برای تست این سنسور از یک ولتمتر استفاده کنید که در هنگام روشن شدن خودرو ولتاژ تولیدی باید ۰/۱ را نشان داده و با فشردن پدال گاز عقربه اهم متر با سرعتی مناسب ولتاژ ۰/۹ را نمایش دهد. ثابت بودن عقربه اهم متر و محدوده کمتر حرکت عقربه نشان دهنده خرابی سنسور است .


رفع عیب

۱- تمیز کردن

۲- تعویض

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی